13 ژوئیه 2022 - تفسیری که به تازگی در مجموعه مقالات مایو کلینیک منتشر شده است، داده‌هایی را ارائه می‌کند که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین مصرف غلات تصفیه شده با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D)  را نشان نمی‌دهد. این تفسیر که توسط پرفسورGlenn Gaesser، استاد کالج راه حل های بهداشتی در دانشگاه ایالتی آریزونا نوشته شده است، شامل داده هایی از تمام مطالعات کوهورت مشاهده ای می باشد که به ارتباط بین مصرف غلات تصفیه شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، پرداخته اند. بر اساس یافته‌های 11 جمعیت مختلف بزرگسال، که در مجموع  شامل نزدیک به 400000 مرد و زن بودند، هیچ ارتباطی بین مصرف غلات تصفیه شده و خطر ابتلا بهT2D ، یافت نشد.

این یافته‌ها این باور رایج را که "مصرف غلات تصفیه‌شده و غلات غیر کامل می‌توانند مستقیماً منجر به دیابت نوع 2 شوند"، رد می‌کند. خوردن غذاهای حاوی غلات تصفیه شده، مانند نان، غلات و ماکارونی با خطر ابتلا به T2D مرتبط نبود و مصرف کلی غلات به طور مداوم با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود. حتی در مطالعاتی که شامل غذاهای غنی از غلات مانند کیک، کلوچه، رول های شیرین و کلوچه بودند که در دسته غذاهای غلات تصفیه شده قرار دارند، هیچ ارتباطی با خطرابتلا به دیابت نوع 2 مشاهده نشد. با این حال، چندین مطالعه ی موجود در این بازنگری نشان داد که مصرف زیاد برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، اما به نظر می‌رسد که این مطالعات عمدتاً بر روی جمعیت‌های آسیایی انجام شده اند.

پرفسور Gaesser، گفت: در حالی که این یافته‌ها ممکن است پس از سال‌ها صحبت انتقادی و خصمانه در مورد غلات، به‌ویژه غلات تصفیه‌شده، شگفت‌انگیز به نظر برسد، در واقع توضیح ساده‌ای دارد. بسیاری از تحقیقاتی که مصرف غلات تصفیه شده را با خطر ابتلا بهT2D مرتبط کرده اند، بر اساس الگوهای رژیم غذایی هستند که به طور معمول غلات تصفیه شده را همراه با گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، سیب زمینی سرخ کرده و محصولات لبنی پرچرب دسته بندی می کنند. توجه به این نکته ضروری است که تفاوت متمایزی بین مواد غذایی پرخطر مانند گوشت قرمز و فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، با غلات تصفیه شده، که اغلب به اشتباه بهمراه عوامل فوق الذکر با دیابت نوع 2 مرتبط دانسته شده است، وجود دارد.

پرفسور Gaesser، افزود: به یاد داشته باشید که بیشتر غلات تصفیه شده ای که در آمریکا مصرف می کنیم، با تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن و اسید فولیک غنی شده اند و شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر هستند که به جبران کمبودهای تغذیه ای که ممکن است با پیروی از برخی از رژیم های غذایی آمریکایی رخ دهد، کمک می کنند. غلات بسیار سالم تر از آن چیزی هستند که مردم می پندارند.

ارین بال، سرپرست اجرایی بنیاد غذاهای حاوی غلات(GFF)، گفت: این مطالعه همچنان شواهدی از آنچه ما سال‌ها گفته‌ایم، ارائه کرد: خوردن غلات خوب و حتی سالم است، خواه یک کاسه از غلات صبحانه غنی شده، یا یک ساندویچ غلات کامل برای ناهار یا حتی یک کلوچه کوچک باشد که در یک جشن خورده می شود، غلات هم زندگی و هم سلامت ما را تقویت می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-07-analysis-intake-refined-grains-diabetes.html